executive male working at desk 2021 08 26 17 26 22 utc

Taggyűlés, közgyűlés, igazgatóság: Hogyan hozzunk érvényes döntéseket cégen belül?

A vállalkozás működésének egyik legfontosabb alapja a döntéshozatal rendje. Legyen szó egy Kft. taggyűléséről, egy Zrt. közgyűléséről vagy akár az igazgatóság üléséről, a jogszerűség nem csupán formalitás – a nem megfelelően előkészített vagy dokumentált döntések komoly jogi kockázatot rejthetnek magukban. Egy vitatott határozat évek múlva is per tárgya lehet, különösen akkor, ha befektetők, több tulajdonos vagy stratégiai kérdések kerülnek napirendre.

Ebben a bejegyzésben összefoglaljuk, mire kell ügyelni egy taggyűlés vagy közgyűlés lebonyolítása során: a meghívók kiküldésétől a határozatok jegyzőkönyvi rögzítéséig, egészen az online gyűlések új világáig.

Blogcikk

Meghívók jogszerűsége – A formán múlhat minden

A taggyűlésre vagy közgyűlésre szóló meghívó nemcsak udvariassági gesztus, hanem jogi kötelezettség is. Ennek elmulasztása vagy hibás teljesítése akár az egész ülés érvénytelenségét is eredményezheti.

Mikor kell kiküldeni a meghívót?

  • Kft. esetén általában legalább 8 nappal korábban kell megküldeni, de az alapító okirat ettől eltérhet.

  • Zrt.-knél a közgyűlés összehívásának határideje szigorúbb: legalább 15 nappal korábban kell közzétenni a meghívót a cég hivatalos hirdetményi helyén.

Hogyan kell kiküldeni?

  • Postai úton ajánlottan, kézbesítési igazolással.

  • Elektronikusan is elfogadható, ha az alapító okirat ezt lehetővé teszi és bizonyítható a kézbesítés (pl. e-mail olvasási visszaigazolással).

Mi történik, ha valaki nem kapja meg?

  • Ha a meghívó nem megfelelően került kézbesítésre, az érintett tag vagy részvényes hivatkozhat az ülés és az ott hozott döntések érvénytelenségére.

Határozatképesség és napirend – Ne csússzunk el a részleteken

A meghívón túl az is kulcsfontosságú, hogy az ülés határozatképes legyen, és az ott hozott döntések valóban jogszerűek maradjanak.

Mikor határozatképes egy ülés?

  • Kft.-knél: legalább a szavazatok többségét képviselő tagok jelenléte szükséges.

  • Zrt.-knél: általában a szavazatok legalább fele szükséges az első összehíváskor, de a részvényfajták eltérő szabályokat is tartalmazhatnak.

Mi a helyzet a napirenddel?

  • A napirendet előre közölni kell. Ha a taggyűlésen a résztvevők nem kaptak előzetes tájékoztatást egy napirendi pontról, annak tárgyalása és az ott született döntés érvénytelen lehet – hacsak minden érintett egyetértően jelen nincs és nem mond le e jogáról.

Milyen hibák vezethetnek jogvitához?

  • Elmaradt vagy pontatlan napirendi pontok

  • Késői vagy nem igazolható meghívó

  • Nem megfelelő szavazati arány

business man working at office consultant lawyer 2021 08 26 17 26 22 utc
the lawyer sitting at workplace and typing 2021 08 27 09 18 02 utc

Határozatok dokumentálása – A jegyzőkönyv aranyat ér

A taggyűlésen vagy közgyűlésen hozott döntések jogi erejét a jegyzőkönyv adja meg. Ennek formai és tartalmi követelményei is vannak.

Mit tartalmazzon a jegyzőkönyv?

  • Az ülés ideje és helye

  • A résztvevők listája, jelenléti ív csatolása

  • A napirendi pontok, hozzászólások összefoglalása

  • A határozatok szövege, szavazati arányokkal

  • Az aláíró személy(ek) neve és minősége (pl. levezető elnök, jegyzőkönyvvezető)

Kell ellenjegyzés?

  • Igen, általában egy jegyzőkönyv-hitelesítő tag vagy részvényes ellenjegyzése szükséges.

  • Egyes esetekben (pl. Zrt.-nél) közjegyzői okirat is szükséges lehet, különösen alaptőke-módosítás vagy átalakulás esetén.

Online taggyűlések szabályai – Digitalizáció jogi keretek között

A COVID-19 járvány után a digitális taggyűlés már nem kivétel, hanem egyre gyakoribb gyakorlat. Azonban az online döntéshozatalra is szigorú szabályok vonatkoznak.

Milyen feltételekkel lehet online ülést tartani?

  • Az alapító okiratban rögzíteni kell, hogy az ülés online is megtartható.

  • A technikai feltételeknek biztosítaniuk kell a résztvevők azonosítását, a szavazás titkosságát (ha kell), valamint az érdemi részvételt.

Hogyan történik a szavazás online?

  • Írásban e-mail útján, digitális aláírással ellátva

  • Online platformokon keresztül, ha biztosított az auditálható dokumentálás (pl. Zoom, Teams felvétellel + jelenléti ív és szavazási jegyzőkönyv)

A cégen belüli döntések érvényessége nem pusztán formai kérdés. Egy jól előkészített, jogilag is megfelelően dokumentált taggyűlés nemcsak a napi működést teszi zökkenőmentessé, hanem a hosszú távú jogviták elkerülésében is kulcsszerepet játszik. Különösen igaz ez akkor, ha külső befektetők, több tulajdonos vagy akár nemzetközi érdekek húzódnak meg a háttérben.

Tipp: Ha fontos döntést készít elő a cégében, ne bízza a véletlenre. Egy ügyvédi konzultáció minimális költsége sokszorosan megtérülhet egy elkerült per vagy jogvitás ügy árnyékában.

Jogi problémája akadt? Beszéljünk róla!

Keressen minket telefonon vagy e-mailben, és egyeztessünk egy személyes vagy online konzultációt az Ön jogi ügyeiről.

Telefon

(+36) 20 232 4857

Cím

1067 Budapest, Terez korut 19. 3. Em. 32.

Email

iroda@mvpartners.hu

mvpartners_header logo

Ezt a honlapot a Major és Vajda ügyvédi Társulás, a Budapesti Ügyvédi Kamarába bejegyzett ügyvédi iroda tartja fenn az ügyvédekre vonatkozó jogszabályok és belső szabályzatok szerint, melyek az ügyféljogokra vonatkozó tájékoztatással együtt a Magyar Ügyvédi Kamara honlapján megtekinthetők.

Email

iroda@mvpartners.hu

Kérdése van? Forduljon hozzánk bizalommal!

Telefon

(+36) 20 232 4857

Cím

1067 Budapest, Terez korut 19. 3. Em. 32.

Parkoló

1067 Budapest, Aradi utca 8.

Copyright 2025 mvpartners.hu, Minden jog fenntartva. Fejlesztető és karbantartó Kriston Tibor.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Call Now Button